Žijeme internetem, to je bez debat. Někdo více, jiný méně, ale v určitém věkovém rozmezí každý. Spodní věková hranice uživatelů se stále snižuje. Dvouleté děti sledují online pohádky, naučná videa nebo hrají hry. Některá batolata už umí požadované video sami najít a pustit. Navyšováním věku odchodu do důchodu se zase zvedá horní věková hranice, protože starší lidé používají internet v zaměstnání. A nejsou výjimkou ani šikovní senioři, kteří se v důchodu naučili minimálně používat vyhledávače nebo komunikační aplikace. Ti aktivnější toho ale zvládnou daleko víc a v ničem si nezadají s mladšími uživateli.
Rozepisovat se o výhodách internetového nakupování nebo bankovnictví by bylo nošením dříví do lesa. I spoustu dalších online služeb je výhodných a šetří náš čas. Ale možnosti některých portálů svádí k pohodlnosti až nečinnosti a odcizují nás navzájem. Dětem raději pouštíme hry na internetu, než abychom se jim sami věnovali. Dospívající mládež neustále něco sleduje a sdílí na úkor čtení knih či sportu. A přiznejme si, že často komunikujeme prostřednictvím sociálních sítí, místo abychom šli společně do kavárny nebo na pivo.
Život online je zkrátka trend dnešní doby, a i když by se člověk chtěl ze zajetí sítě vymanit, nikdy to nejde úplně. Mnoho institucí totiž upřednostňuje komunikaci přes internet. Nejvíce zarážející je to u základních škol. Již na prvním stupni se informace rodičům zasílají e-mailem a obědy se objednávají online aplikací. Na druhém stupni pak žáci dostávají online domácí úkoly.
Jak bylo zmíněno na začátku článku, ve většině případů je internet a jeho možnosti k užitku. Nenechme se jím ale zcela pohltit.
Na závěr tohoto trochu skeptického pohledu něco pro pobavení. Když potřebujete u jedné telefonní společnosti nahlásit nefungující internet, zavoláte na jejich zákaznickou linku, kde se několik minut prokousáváte tlačítkovou volbou. A když se konečně dostanete na technické oddělení, nabídne vám automatizovaný operátor, že k urychlení nahlášení a řešení závady můžete využít online formulář.