Pro ty, kteří se pohybují po silnici autem, je zima strašákem. Vyvstává mnoho otázek ohledně péče a údržby. Přednostně ale stále zůstávají v popředí palivo, akumulátor a motorový olej. Tyto nejčastější a také nejvíce zanedbané části jsou následně původci hned několika potíží. Na co bychom se tedy měli před zimou zaměřit?
· Do dieselových motorů by měla být spolu s naftou přimíchána také zimní aditiva, která snižují zamrzání z běžných průměrných -18°C na teplotu -32°C. Bez nich se může stát motor v dlouhodobějších mrazech nefunkční. Také na čerpacích stanicích je k dostání zimní nafta. V horských oblastech můžeme narazit na tu arktickou. Co se benzínu týče, měl by odolat teplotám až pod -45°C, ale přidáním benzínových aditiv nic nezkazíme.
· Důležité je také podívat se na motorový olej a vybrat nejlépe takový, aby v zimě tolik nezhoustnul a písty motoru měly větší možnost se lépe rozpohybovat. Olej s vysokým podílem bio složky ale moc vhodný není.
· Zkoušíte startovat, ale auto ne a ne chytit? Tak je dobré po pěti sekundách, kdy motor nenaskočí, přestat. Před dalším startem je doporučeno alespoň 30 vteřin počkat. Jinak dojde k nadměrnému opotřebení.
· Když už je veliká zima s teplotami hluboko pod bodem mrazu a nás přesto okolnosti donutí nastartovat, tento úkon je třeba provádět šetrně. Noha na plynovém pedálu by neměla být těžká a plyn až u podlahy bezprostředně po nastartování už vůbec ne. Dochází tím k nadměrné zátěži a větší spotřebě paliva. Zahřívání motoru se doporučuje postupné, tedy nastartovat, chvíli vyčkat a poté pomalu vyrazit na cestu.
· Nemrznoucí směs do chladící kapaliny se prodává v několika variantách. Vždy musíme vybrat optimální pro naše auto s odolností směsi až do -40°C. Už jen z důvodu, že samotná kapalina třeba nezamrzne, ale může se stát, že ztuhne například v hadičkách. To samé platí i pro ostřikovače.
V neposlední řadě nesmíme zapomenout na akumulátor. Pokud je v dobrém stavu s dostatkem elektrolytu, funguje i při teplotách kolem -20°C. Není to ovšem pravidlem.